تشک خواب سنتی | تشک دست دوز

تشک خواب سنتی یک تشک دست دوز است که به جهت بهره گیری از ویژگی های متعدد، همواره مورد توجه قرار گرفته است.
در بازار کالای خواب امروزی، محصولات جدید در طرح، ابعاد و مدل های گوناگون تولید و عرضه می گردد، اما همچنان تشک های سنتی، طرفداران خاص به خود را دارد.

نخ های لحاف دوزی مورد استفاده در این محصول، دارای ضخامت بالایی بوده و جنس پنبه ای دارند. جنس پارچه رویه تشک، متقال بوده که عموما در رنگ های سفید و کرم مشاهده می شود.

آیا از الیاف مصنوعی در تولید تشک سنتی استفاده می گردد؟

این موضوع می تواند سوال بسیاری از شما در مورد تشک خواب سنتی باشد و در پاسخ به آن باید بگوییم که:

در اصل می بایست از الیاف طبیعی استفاده نمود، اما به جهت برخی موارد از جمله هزینه تمام شده و کیفیت محصول، الیاف های مصنوعی نیز به کار گرفته می شود.
مواد و الیاف مورد استفاده در تولید تشک دست دوز، هر یک دارای ویژگی های منحصر به خود می باشد که نام آن ها عبارتست از:

  1. پنبه
  2. پشم
  3. لایکو
  4. کرک
  5. پرز
  6. نخ پنبه

چگونگی و مراحل تولید تشک خواب سنتی؟

کلیه مراحل تولید تشک خواب سنتی به صورت دستی بوده، به همین دلیل ظرفیت تولید بالایی ندارد. تراکم تشک دست دوز با توجه به نوع درخواست ها می تواند متفاوت باشد. حلاجی الیاف مورد استفاده هم می تواند یکی از مراحل اصلی به شمار آید.

با توجه به این که تراکم باید در بخش های مختلف تشک یکسان باشد، بعد از دوخت سر تشک، از چوب خیزران با اندازه 1.5 تا دو متر استفاده می شود که به صورت صاف و مورب کوبیده می شود. در نتیجه کل فضای تشک، به صورت یکدست از پشم و یا پنبه پر می شود. حجم و ارتفاع به اندازه هفت تا ده سانتیمتر می رسد.

برای ثابت شدن الیاف هم شروع به دوک زدن می کنند. فواصل این دوک ها منظم بوده و به صورت طولی و عرضی از هم در یک فاصله قرار دارد.

مراحلی که در این قسمت جهت دوخت تشک خواب سنتی عنوان شد، عموما توسط اکثر تولید کنندگان استفاده می کردد اما بعضا در انجام برخی از فرآیند های تولید ممکن هست متفاوت و سلیقه ای باشد.

شرایط دوک زدن

یکی از اصلی ترین مراحل برای تولید تشک خواب سنتی، دوک زدن آن بوده که از سوزن های لحاف دوزی استفاده می شود. نخ مورد استفاده هم باید متناسب با رنگ پارچه باشد.
سوزن از روی پارچه وارد تشک شده و در دو طرف، گره های محکم و کور زده می شود. فاصله گره ها در قسمت پایینی و بالایی، به اندازه چهار انگشت می باشد.

دوخت لبه دار

اما یکی از خلاقیت های دیگر در تولید تشک دست دوز تخت، نمونه های لبه دار بوده که برای استفاده روی تخت، بسیار مناسب هستند. ارتفاع تشک های فوق بین ده تا 15 سانتیمتر بوده و حالت دیواره دارد.
استفاده از پنبه در این نوع تشک ها می تواند به افزایش خواص و فواید آن کمک نماید.

محصولات مرتبط

در صورت تمایل می توانید از سایر محصولات ما دیدن نمایید.

تشک مهمان
تشک مهمان
تشک عروسکی
تشک عروسکی
تشک طبی
تشک طبی